Lars meets Jackie!

Sinds de Lila dress/jumpsuit test ben ik er alweer niet toegekomen om meer te bloggen.  Naaien daarentegen doe ik wel veel en ondanks bepaalde boeken (waarin ik nog altijd niet verder ben geraakt dan de eerste pagina’s) lukt het me maar niet om te bloggen over datgene dat ik maakte.

New start, new beginning…again!

Ik maakte in december al een jasje voor mijn kleine meid, ze had er dringend 1 nodig en het is sindsdien nog altijd volop in gebruik.  Het was zelfs zo nodig dat de jas nog niet volledig is uitgestreken (shame on me, I know).

20160126_123100 (2)

ze was alweer niet akkoord…fun times die peuterpuberteit!

Ik maakte de Jackie (patroon van Ienemiene), de tweede ondertussen, de eerste vindt u hier. Deze keer had ik een aantal vereisten waardoor ik niet helemaal zeker was of ik de Jackie wel zou maken.  Er moest een kap aankomen, en liefst met een rits.  De zoektocht bracht weinig op, ik vond veel gelijkaardige jasjes maar allen zonder kap.  Op mijn Pinterest vond ik voorbeelden van bekende naaisters zoals zij en haar waar de Jackie een kap had gekregen.  Nog andere naaisters (mevrouw ‘durfal’ en mevrouw ‘ik kan het bijna niet laten’ ;-)) zorgden voor inspiratie om toch ook een patroon naar mijn eigen hand te zetten…eindelijk!


Zo gebruikte ik de kap van Lars (zonen 09) en kon ik ook bijna niet anders dan een rits toevoegen want anders was de jas misschien te klein geweest.  Ik vond de gebruikte stof in de kap en rugpand zo mooi dat ik besloot de restjes te gebruiken als mouwuiteinde om toch ook die leuke stof daar te laten terugkomen!  Ik maakte een 98 maar had beter voor een 104 gekozen, nu weet ik niet of ze er volgend jaar nog in kan…


Ik maakte ook enkele fouten doordat het patroon bij het werken met dikkere stoffen aanraadt om 2 cm naadwaarde te nemen.  Op die manier had ik stofoverschot of sloten bepaalde naden niet mooi aan. Gelukkig voor mij zit dit allemaal langs de binnenkant waardoor ik er niet constant aan wordt herinnerd en de jas blijft zeer mooi ondanks die foutjes!

20160126_124428 (2)

De reden dat het zo lang duurde om hier over te bloggen was de jas van de broer, die had er ook 1 nodig maar duidelijk minder dringend.  daar begon ik enkele weken geleden aan en daar bleef hij ook liggen, geknipt en al!

20160126_122941 (2)

lachen!!!!

Ik had een beetje last van stikangst, terwijl dat bij de uitleg van Sharon van zonen 09 eigenlijk niet nodig is! Dit ontdekte ik ook nog maar eens terwijl ik toch begon te stikken…Ik heb dat eigenlijk wel altijd bij een patroon dat ik nog niet eerder maakte en ik hoorde ook vaak dat de Lars tijdverslindend was en zo…Niets is minder waar, eens ik bezig was duurde het niet zo heel lang totdat hij af was, je moet wel secuur te werk gaan en dat kost wat tijd!


Het feit dat ik een accent wou aan de voorkant (dat mij doet denken aan een welbepaald merk, knipoog, knipoog) zorgde voor een beetje breinbrekerij maar ik durfde het aan en ik vind het zeer leuk geworden!


Het maken van de Lars begint bij het plaatsen van de velcro en hoewel ik dit zeer secuur heb gedaan komt het niet overeen…ik ga ze dan ook weghalen en 1 of 2 knoopjes in de plek zetten. Ik moet eens goed nadenken waar ik dan toch in de fout ben gegaan want voorlopig weet ik het niet.


Een kap komt er zeker ook nog aan maar ik vind mijn zoon zijn muts even stoer! Ik heb de zoon goed opgemeten en kwam uit op een 104 en ik ben blij dat ik dat heb gedaan. Ik heb de jas meer dan aangeraden gevoerd waardoor hij nu juist zit in plaats van op de groei, volgend jaar nog maar eens zeker…voor beide? (schaterlachend)

Als voetnoot wil ik ook nog even meegeven dat ik heel hard mijn best doe om degelijke foto’s te nemen.  Helaas lukt dat niet bijster goed met een gsm en al zeker niet met weinig daglicht.  Het sparen voor een degelijk toestel duurt even maar vanaf dan kan je zeker een overload aan foto’s verwachten want ik ontdekte the joy of photography!

En ‘plus2is5‘…merci voor de schop hè, look what you made me do! 😉

17 gedachtes over “Lars meets Jackie!

  1. Tam Tam zegt:

    Waw, knap seg! Een jas maken schrikt mij toch nog wat af, vooral de vele patroondelen, maar misschien moet ik mij daar toch eens overzetten. Tegenwoordig heb je al wel wat goede digitale fototoestellen voor een redelijke prijs, zelf gebruik ik een Sony Cybershot en ben daar heel tevreden van 🙂

    Liked by 1 persoon

    • sofiemeerschaege zegt:

      Dankjewel!
      Die vele patroondelen uittekenen en knippen zorgen bij mij ook wel voor wat schrik maar eens je bezig bent voelt het als elk ander stuk dat je maakt. Zeker eens proberen want een jas maken vind ik tot nu toe al het meest voldoening gevend, als je alles ziet samenkomen voel je je echt wel trots dat het gelukt is!
      Ik ben er ook nog niet uit of ik een reflexcamera wil of niet, vandaar dat hogere budget 😜, maar ik check die sony cybershot zeker eens. Bedankt voor de tip!

      Like

  2. Plus twee is vijf! zegt:

    Haha, you did it yourself, girl! Een virtuele schop voel je echt niet, hoor 😉 Wat een mooie jasjes voor je twinnies ❤ 't Lijkt me inderdaad een hoop werk, maar wel met veel voldoening. Dat accentstofje bij de Jackie en de streepjes bij de Lars geven net dat beetje extra. Top! Enne…keep going 🙂

    Like

    • sofiemeerschaege zegt:

      😁
      Echt blij dat ik zo eens iets extra heb durven doen, het is een begin! Al volop bezig aan de volgende projecten, ik had een jurkje af en blijkt dat het opeens te klein is, dan maar een maatje groter maken, of 2 zelfs! Er wordt hier veel gemaakt nu nog zorgen dat ik blijf bloggen!
      Misschien toch nog een Lila dress maken maar dan met mouwtjes….ideeën te veel, nu nog tijd! 👊🏻

      Like

Geef een reactie

